אימטיניב

אימטיניב מומלץ לחולים הסובלים מ-GIST לתקופה של שלוש שנים או יותר

במחקר זה נבחנה ההשפעה של חשיפה חוזרת לאימטיניב בקרב מטופלים הסובלים מגידולים סטרומליים מתקדמים במערכת העיכול

15.03.2012, 07:05

אימטיניב (גליבק, נוברטיס) הוא הטיפול הסטנדרטי לחולים הסובלים מגידולים סטרומליים במערכת העיכול (GIST). המאמר סוקר נתונים מהתקופה האחרונה, שבחנו את ההשפעה של הפרעה לטיפול באימטיניב ואת החשיפה החוזרת לתרופה לאחר מכן, בקרב חולים הסובלים מ-GIST מתקדמים.

הניסוי האקראי BFR14 הראה כי:
1. הפרעה לטיפול באימטיניב אחרי 1, 3 ו-5 שנים של טיפול בחולים הסובלים מ-GIST לא-מתקדמים, הייתה קשורה לסיכון גבוה להתקדמות המחלה, אפילו בקרב חולים שנראתה אצלם תגובה מלאה.
2. חשיפה חוזרת לאימטיניב החזירה את השליטה בגידולים אצל רוב החולים, אך רק לעתים רחוקות תגובת הגידול הייתה דומה לזו שנראתה לפני ההפרעה לטיפול.
3. אצל חולים שקיבלו טיפול מתמשך באימטיניב נראה שיעור גבוה של שליטה ארוכת-טווח בגידולים, וזו גברה ככל שהטיפול באימטיניב נמשך.
לממצאים לגבי המחלה הגרורתית יש השלכות חשובות לגבי משך השימוש באימטיניב לטיפול ב-GIST.

החוקרים הסיקו כי הפסקת הטיפול באימטיניב בקרב חולים מגיבים הסובלים מ-GIST מתקדמים, קשורה לסיכון גבוה להתקדמות המחלה, ולכן אינה מומלצת. אמנם חשיפה חוזרת היא אסטרטגיה לטיפול בחולים שנראית אצלם הישנות של המחלה לאחר הפסקת הטיפול באימטיניב, אך תגובת גידול תת-אופטימלית מצביעה על כך שיש צורך בדיכוי קינאז מתמשך כדי להשיג את התוצאה הקלינית הטובה ביותר.

מומלצת תקופה של שלוש שנות טיפול באימטיניב לחולים הסובלים מ-GIST 'בסיכון גבוה', אך משך טיפול ארוך יותר עשוי לספק יתרונות נוספים.

מקור:

Imatinib rechallenge in patients with advanced gastrointestinal stromal tumors: Blay JY. et al., Ann Oncol. 2012 Feb 21. Advance Online Publication. 

נושאים קשורים:  אימטיניב,  גידולים סטרומליים גסטרואינטסטינליים,  גידולים סטרומליים במערכת העיכול,  מחקרים
תגובות