סרטן שד

ידע חלקי בקרב חולות סרטן שד לגבי המחלה והטיפול בה

במחקר זה נמצא כי חולות סרטן שד אינן מקבלות את כל המידע לגבי מחלתן וכי רבות אינן נשאלות לגבי הטיפול המועדף עליהן

19.02.2012, 13:35

קיום הבדלים בפרקטיקות הניתוח בסרטן שד מעלה חששות לגבי איכות ההחלטות הטיפוליות. החוקרים ביקשו להעריך את איכות ההחלטות לגבי ניתוח של סרטן שד בשלב מוקדם, באמצעות מדידת הידע של החולה, ההתאמה בין המטרות לטיפולים ומעורבות החולה בהחלטות.

סקר מדוור של שורדות סרטן שד שלב I/II בוצע ב-4 אתרים, ונמדדו הידע, היעדים והמעורבות בהחלטות. מודל רגרסיה לוגיסטית רב-משתנית של הטיפול פותח לצורך זה. ההסתברות שנמדדה באמצעות המודל לכריתת שד הושוותה לטיפול שקיבלה כל חולה. התאמה (קונקרדנציה) הוגדרה כביצוע של כריתת שד מלאה והסתברות צפויה של יותר מ-0.5, או כריתת שד חלקית והסתברות צפויה של פחות מ-0.5. תדירות הדיון לגבי כריתת שד חלקית הושוותה לדיון לגבי כריתת שד מליאה, תוך שימוש במבחני חי-בריבוע.

440 חולות השתתפו במחקר (שיעור תגובה של 59%). הידע הכולל הממוצע היה 52.7%; 45.9% ידעו כי הסיכון להישנות מקומית גבוה יותר אחרי שימור שד ו-55.7% ידעו כי השרידות שווה בשתי האפשרויות. רוב המשתתפות (89.0%) טופלו בהתאם ליעדיהן. אצל משתתפות שהעדיפו כריתת שד מלאה נמצאה תאימות נמוכה יותר (80.5%) מאשר אצל אלה שהעדיפו כריתת שד חלקית (92.6%; P=0.001). המשתתפות דיווחו על תדירות גבוהה יותר של דיונים לגבי כריתת שד חלקית ויתרונותיה מאשר לגבי כריתת שד מליאה, ו-48.6% דיווחו כי נשאלו לגבי העדפתן.

החוקרים הסיקו כי לשורדות סרטן שד היו חסרים גדולים בידע, ובקרב אלה שהעדיפו כריתת שד מלאה הייתה סבירות נמוכה יותר שהטיפול יתאים ליעדיהן. החולות הכירו בכך שהדיונים התמקדו בכריתת שד חלקית, ורבות מהן לא נשאלו לגבי העדפתן. יש צורך לשפר את איכות ההחלטות לגבי הניתוח של חולות סרטן שד.

מקור:

Decision Making about Surgery for Early-Stage Breast Cancer: Lee CN. et al., J Am Coll Surg. 2012 Jan;214(1):1-10. Advance Online Publication. 2011 Nov 6.

נושאים קשורים:  סרטן שד,  כריתת שד,  מחקרים
תגובות